Skip to content

Categories:

Kieślowski

The double life of Véronique

Centraal in de film ‘The Double Life of Véronique’ uit 1991 van regisseur Krzysztof Kieślowski staan Weronika een Poolse sopraan en Véronique een Franse muziekdocente. Ze lijken sterk op elkaar, maar zijn niet verwant en weten niets van elkaar bestaan. Véronique heeft tijdens een bezoek aan Polen foto’s genomen tijdens een opstand en op één van die foto’s staat Weronika. Hun bestaan raakt telkens aan elkaar en de prachtige muziek van Preisner is hierbij telkens het verbindende element. Als Weronika tijdens een concertuitvoering sterft, gaat het leven van Véronique in Parijs verder.

Het meest bijzondere moment in de film is echter naar mijn mening het marionettentheater. De uitvoering gaat over een balletdanseres, die haar been breekt en in een vlinder verandert. Véronique wordt verliefd op de poppenspeler, Alexander, en leest al zijn boeken.

De foto van haar dubbelgangster inspireert Alexander tot het schrijven van een nieuwe uitvoering: ‘The Double Life of Véronique’. Hij heeft hiervoor twee identieke poppen gemaakt. Als Veronique hem naar de reden hiervoor vraagt geeft hij aan, dat ze zo kwetsbaar zijn. Als de één beschadigd is, dan kan hij met de ander de voorstelling, die ook ons leven is, voltooien. Mooi is het close-up beeld van Véronique, met de aan haar identieke pop.

(FB 26/6/2016)