Skip to content

Categories:

O’Çonnor

Woman in Gold

Gustav Klimt schilderde tussen 1904-1907 het prachtige portret van Adele Bloch-Bauer. In het werk verwerkte hij echt goud. Het hing in één van de vertrekken in het Oostenrijkse huis van de joodse familie Bloch-Bauer. Tijdens de nazi-bezetting van Oostenrijk werd het schilderij in beslag genomen en werd de famile afgevoerd. Het schilderij hing uiteindelijk meer dan zestig jaar in de Osterreichische Galerie Belvedere.

Een nazaat van de familie, Maria Altman, besloot om dit schilderij van haar tante terug te vorderen. Na een proces van ruim zes jaar slaagde zij hierin.

Over dit verhaal is een prachtige film gemaakt met in de hoofdrol Hellen Mirren als Maria Altman. Er is ook een boek over deze geschiedenis van Anne-Marie O’Çonnor. Het bijzondere van de film en het boek, waarvan het verhaal de kranten heeft gehaald, want het geldt als één van de duurste schilderijen ter wereld, is dat ze inzicht geven in hetgeen confiscatie van joodse eigendommen voor joodse mensen betekende. Het betekende naast verlies van eigendom ook ontmenselijking. Het is dan ook opmerkelijk, dat dit schilderij niet bekend stond onder de naam ‘Portret van Adele Bloch-Bauer’, maar als ‘Woman in Gold’. Op deze manier werd ook de joodse identiteit van de vrouw op het schilderij lange tijd ontkend.

(FB 22/5/2016)