Skip to content

Categories:

Sokurov

Francofonia

Tijdens de Duitse bezetting viel het Louvre in handen van de Duitsers. Wat is eigenlijk de betekenis van het Louvre voor Parijs, voor Frankrijk, voor de wereld? Wat is de relatie tussen kunst en macht? Dat zijn de vragen die Sokurov zich in de film ‘Francofonia’ stelt.

De hoofdpersonen in dit verhaal zijn Jacques Jaujard, de directeur van het Louvre, en Frans Wolf-Metternich, een Duitse officier en kunsthistoricus. Hun gesprekken zijn bepalend geweest voor het behoud van de kunstschatten voor het Louvre.

Maar de film biedt een breder perspectief: de bouw van het Louvre, de groei van de collectie, de invloed van de portretkunst, de door Napoleon tijdens zijn veldtochten ingenomen kunst, De film toont verwantschap met een andere Sokurovfilm, ‘Russian Ark’, als we Napoleon met aan zijn zijde Marianne door het Louvre zien lopen, pochend over zijn veroveringen. Sokurov laat zien, dat kunst en macht onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.

(FB 7/5/2017)

The Sun

Alexander Sokurov maakte in 2015 de film ‘The Sun’ over de laatste dagen van WOII, Hoofdpersoon is de Japanse keizer Hirohito. Deze 124ste keizer van Japan genoot bij de bevolking een onaantastbare, goddeljke status, maar werd door de VS verantwoordelijk gehouden voor de Japanse oorlogsmisdaden.

Het verhaal speelt zich af als de atoombommen op Hiroshima en Nagasaki (augustus 1945) al gevallen zijn en Tokio in puin ligt. Hirohito houdt zich schuil in de kelder onder zijn paleis in Tokio. Hij houdt zich bezig met zijn wetenschappelijk onderzoek (zeebiologie) en schrijft gedichten over kersenbloesem alsof de wereld buiten niet bestaat.

Als hij gedwongen wordt tot een ontmoeting met generaal Douglas Mac Arthur staat de wereldvreemde keizer tegenover de wereldse generaal. Tussen hen ontwikkelt zich een soort vriendschap. Hierop focust de film zich en draagt hiermee typisch het signatuur van een Sokurovfilm.

Prachtig is het filmdecor, waardoor je de beklemming in de bunker ervaart en begrijpt waarom de keizer het contact met de buitenwereld als een soort bevrijding ervaart alsof het hem al bevrijdt van zijn goddelijke status.

(FB 7/5/2017)